TAKA-AKSELI / REAR AXLE

Tämä osio käsittelee taka-akselille tehtävät operoinnit irroituksesta ehostukseen. Auto on nostettu tällä hetkellä pukeille työtilan parantamiseksi.

This section covers the operations done on the rear axle from removal to maintenance. The car now rests on jacks to get more room to work with.



Aivan ensimmäiseksi asettelin hallitunkin tasauspyörästön alle kannettelemaan sitä ja helpottamaan irroitusta. (kuva otettu jälkeenpäin, siksi kardaani on irti kuvassa)

The first thing to do was to support the rear diff with a jack for easing the removal.
(The picture has been taken afterwards, that's why there is no drive shaft)


Kardaani on kiinni neljällä pultilla. Pultin kanta on 15mm ja mutteri 17mm.
The drive shaft is held with four bolts. 15mm head 17mm nut.


Pulttien irroituksen jälkeen muutama kopautus ja kardaani irtoaa. Kardaani ei paina juuri mitään, joten mitään tunkkia ei tarvita.

After the bolts are removed a few knocks and the drive shaft drops. The drive shaft bearly weights anything so no jack is needed.



Keinuvarren päät ovat yksillä pulteilla kiinni. Kanta on 21mm ja mutteri 19mm.
The end of the swing arm is held with one bolt. Head 21mm nut 19mm. 




Irroitin käsijarrun ja jätin vaijerit taka-akseliin kiinni. Jarruletkut sai maistaa puukkoa. Taka-akseli on nyt irroitettu.
I removed the e-brake and left the wires attached to the rear axle. The brake lines tasted my knife. The rear axle is now completely removed.



Raahasin akselin sisälle missä on mukavampi hoitaa loppupurku.
I tragged the axle inside so it's nice to disassemble the rest.


Kallistuksenvakaajan etumainen pultti, joka pitää myös iskunvaimentimen alapään kiinni, on kokoa 17mm ja mutteri 17mm. Taa'emman pultin mutteri on 15mm.
The front bolt of the sway bar which also holds the lower end of the shock in place is 18mm and the nut is 17mm. The nut of the rear bolt is 15mm.


Kallistuksenvakaaja.
The sway bar.


Keinuvarsi on kiinni yhdella isolla pultilla, jonka kanta on 18mm ja mutteri 21mm.
The swing arm is held with one huge bolt with a 18mm head and a 21mm nut.


Samaiset osat kokonaan irroitettuna ja puhalletuna. Vielä pitää irroittaa puslat.
The same parts completely removed and blasted. The bushings still remain.




Nyt on puslat irti.
The bushings are now removed.




Vääntövarret ovat kiinni 17mm kantaisella pultilla ja 17mm mutterilla.
The torque rods are held with one bolt, 17mm head 17mm nut.



Aluksi näytti ensimmäinen varsi pahalta, mutta alta paljastui originellia maalipintaa vielä.
At first the rod looked bad but underneath the rust the original paint job was revealed.


Panhardi on yhdellä 17mm mutterilla kiinni.
The panhard is held with a 17mm nut.


Irroitettu prikka ennen ja jälkeen puhalluksen
Removed washer before and after blasting




Puhallettavien osien listalle lisää lisättävää.
The to-be-blasted list got another entry.



Ja samaiset osat puhallettuna. Enään puslat vain irti.
And now the same parts sandblasted. Only need the bushings removed.





Puslat prässätty irti.
The bushings are now pressed out.


Tässä hieman prosessikuvaa irroituksesta.
Here's little bit of the removal process.



Panhardin toinen irtosi kahdessa osassa, kun ei ollut oikean kokoista holkkia. Ensin sisempi osa irti pultilla ja ulompi osa sitten normaalisti holkilla.
The panhard's bushings came off in two pieces, since I lacked the right socket. First the inner part with a bolt, then the outer with a socket.


Hieman tuli hiottua, kun tuo näytti niin surkealta. CRC Zink on korvaamaton aine ja tekee sen minkä lupaa!
Did some grinding because that thing looked so miserable. CRC Zink is irreplaceable and it does what it promises!